Υπηρεσίες Εργοθεραπείας

Τι είναι εργοθεραπεία;

Η Εργοθεραπεία είναι η επιστήμη που μας βοηθά να βελτιώσουμε τις κινητικές (λεπτές και αδρές), κινητικο-αισθητικές και επικοινωνιακές δεξιότητές μας, που είναι σημαντικές για την υγεία και την ευεξία μας.

  • Υπάρχουν δύο κύριοι τύποι κινητικών λειτουργιών: αδρές και λεπτές κινήσεις.
  • Οι αδρές κινητικές δεξιότητες περιλαμβάνουν μεγάλες κινήσεις του σώματος και των μεγάλων μυών. Βελτιώνονται αυτές οι δεξιότητες, όπως το μπουσούλισμα, το περπάτημα, το άλμα και το ανεβοκατέβασμα των σκαλοπατιών.
  • Οι λεπτές κινητικές δεξιότητες, είναι μικρές, ευαίσθητες κινήσεις κυρίως των δακτύλων του χεριού, όπως η γραφή, το ανεβοκατέβασμα του φερμουάρ ή το κούμπωμα του πουκάμισου. Αυτές οι δεξιότητες απαιτούν συστηματική εξάσκηση και πολλές κινητικές ικανότητες, όπως είναι ο συντονισμός χεριού-ματιού που εμφανίζονται και στη δυσγραφία.
  • Υπάρχουν πολλές πολύπλοκες κινήσεις και στρατηγικές σχεδιασμού κινήσεων που υπεισέρχονται στην εκμάθηση κάθε δραστηριότητας, αλλά πρέπει να τις διδαχθούν για να κατακτηθούν.

Πώς καταλαβαίνουμε αν ένα παιδί χρειάζεται εργοθεραπευτική παρέμβαση

  • Δυσκολεύεται να χειριστεί μικρά αντικείμενα, να κρατήσει σωστά το μολύβι, να κόψει με ψαλίδι, να σχηματίσει γράμματα, να ζωγραφίσει σε πλαίσιο, να αντιγράψει σχήματα-γραμμές.
  • Δυσγραφία (δυσανάγνωστος γραφικός χαρακτήρας, ακαλαίσθητη γραφή, λάθος κράτημα μολυβιού ή στάση σώματος κατά το γράψιμο, ανομοιομορφία γραμμάτων και σειρών, δεν διαχωρίζει τις προτάσεις, δεν τηρεί τις σωστές αποστάσεις).
  • Αποφεύγει ή δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί, όπως χτένισμα, βούρτσισμα δοντιών, συγκεκριμένα είδη υφασμάτων, είναι υπερευαίσθητο/υποευαίσθητο σε άγγιγμα, γεύσεις, θορύβους;
  • Δυσκολίες στην ένδυση, να κουμπωθεί ή να δέσει τα κορδόνια του, να φάει μόνο του ή να πάει μόνο του τουαλέτα.
  • Δεν μπορεί να μιμηθεί τις κινήσεις κάποιου άλλου και δεν συμμετέχει σε συμβολικό παιχνίδι.
  • Περιορισμένη βλεμματική επαφή.
  • Δυσκολίες στις διαπροσωπικές σχέσεις και στη συναισθηματική αλληλεπίδραση με οικογένεια και φίλους.
  • Δυσκολίες στην αισθητηριακή επεξεργασία.
  • Είναι αδέξιο, σκοντάφτει σε εμπόδια, δεν έχει καλή ισορροπία και πέφτει συχνά, έχει φτωχή στάση σώματος, ελαττωμένο μυϊκό τόνο.
  • Δυσκολεύεται σε ασκήσεις ισορροπίας, πηδήματα;
  • Δυσκολία στο να κατανοήσει τη δομή και το νόημα ενός παιχνιδιού, έχει μειωμένη συγκέντρωση και δυσκολεύεται να ακολουθήσει σύνθετες εντολές;
  • Φτωχή οπτική, ακουστική, λεκτική μνήμη και δυσκολία εκμάθησης καινούργιων δεξιοτήτων και εννοιών.
  • Δυσκολεύεται να κατακτήσει ποσοτικές, χρονικές και προμαθητικές έννοιες.
  • Κάνει στερεότυπες ή σπαστικές κινήσεις.
  • Είναι υπερκινητικό.
  • Αποφεύγει τη συναναστροφή με άλλα παιδιά.
  • Δεν παίζει με παιχνίδια της ηλικίας του, προτιμά να παίζει μόνο του και έχει ελαττωμένη αυτοπεποίθηση.